Prawo dla monitoringu? Oczywiście!
Artykuł przedstawia relację z debaty, która odbyła się podczas targów SECUREX 2012, na temat nowego prawa dla systemów monitoringu wizyjnego.
W debacie wzięli udział dr Wojciech Rafał Wiewiórowski - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i Mariusz Cichomski - naczelnik Wydziału Przeciwdziałania Zagrożeniom Terrorystycznym i przedstawiciele branży CCTV.
Wśród poruszanych zagadnień znalazły się m.in.:
- czy nagranie z systemu CCTV to dane osobowe?
- jak do przepisów nowej ustawy wprowadzić standardy, które zapewnią skuteczne działanie systemów monitoringu wizyjnego?
- proporcjonalna obserwacja i rejestracja obrazu
- potrzeba włączenia do prac na ustawą o CCTV specjalistów z różnych obszarów
Artykuł ukazał się w „Systemach Alarmowych” nr 3 (maj – czerwiec) 2012. |
Podyskutuj na forum. (odpowiedzi: 0)
|
Nowe prawo dla CCTV według Akademii Monitoringu Wizyjnego
Artykuł, w skondensowanej formie, omawia propozycje regulacji prawnych przygotowane przez specjalistów Akademii Monitoringu Wizyjnego, w odpowiedzi na dyskusję o nowym prawie dla systemów CCTV.
Artykuł ukazał się w "Systemach Alarmowych" nr 1 (styczeń - luty) 2013.
Wszystkie propozycje specjalistów Akademii zostały zaprezentowane w „Założeniach i kierunkach dla regulacji prawnych o systemach monitoringu wizyjnego”. |
Podyskutuj na forum. (odpowiedzi: 0)
Założenia i kierunki dla regulacji prawnych o systemach monitoringu wizyjnego
Akademia Monitoringu Wizyjnego przygotowała propozycje rozwiązań do nowej ustawy i rozporządzeń dotyczących systemów CCTV. Ich dynamiczny rozwój generuje szereg problemów, które często pozostają bez odpowiedzi przy obecnie obowiązujących przepisach.
W "Założeniach i kierunkach dla regulacji prawnych o systemach monitoringu wizyjnego" proponujemy mechanizmy kontrolne, które pozwolą skutecznie działać systemom CCTV i zapewnią ich demokratyczne wykorzystanie, m.in.:
- rejestracja systemów monitoringu wizyjnego,
- odrębna rejestracja dla systemów CCTV które przetwarzają dane,
- zasady prowadzenia obserwacji i rejestracji obrazu,
- standardy określające ochronę, kopiowanie, niszczenie, przekazywanie i dostęp do nagrań,
- kontrola legalności i proporcjonalności działania systemu CCTV,
- obowiązek informowania o dozorze,
- odpowiedzialność właściciela i operatorów CCTV za nadmierną ingerencję w prywatność obserwowanych osób.
- wprowadzenie tajemnicy służbowej dla personelu CCTV
- zasady publikacji nagrań w internecie w celu zidentyfikowania sprawcy zdarzenia
W odrębnej części "Założeń" przedstawiamy propozycje dla miejskich systemów CCTV. Uważamy, że relatywnie duży obszar, który może być objęty dozorem i coraz większe techniczne możliwości miejskich systemów CCTV mogą powodować nadmierną ingerencję w prywatność mieszkańców. Rodzi to konieczność wprowadzenia dodatkowych standardów dla funkcjonowania miejskich systemów CCTV, m.in.
- skuteczne zarządzanie,
- ergonomiczne środowisko i stanowiska, które zapewniają właściwe warunki do prowadzenia obserwacji i do wykrywania zdarzeń,
- zapewnienia skutecznej i szybkiej reakcji na zdarzenia wykrywane przez operatorów,
- płynny przepływ informacji,
- rekrutacja, wdrożenie i szkolenia dla personelu,
- ocena skuteczności personelu i pozostałych elementów systemu CCTV,
- ekonomiczna ocena działania miejskiego monitoringu.
|
Podyskutuj na forum. (odpowiedzi: 0)
Ustawa o systemach monitoringu wizyjnego to konieczność
Akademia Monitoringu Wizyjnego odnosi się do propozycji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych dotyczących nowych regulacji prawnych dla systemów monitoringu wizyjnego w Polsce. Czy propozycje GIODO idą w dobrym kierunku? Co warto do nich dodać?
Paweł Wittich analizując propozycje GIODO, pisze, m.in. o:
- dlaczego potrzebna jest nowa ustawa dla systemów CCTV,
- dlaczego potrzebna jest rejestracja systemów monitoringu wizyjnego,
- jak nie przesadzić z biurokracją przy rejestracji systemów,
- potrzebie wprowadzenia odrębnych przepisów dla miejskich systemów monitoringu wizyjnego,
- wgląd, kasowanie i „poprawianie” nagrań, jak danych osobowych, to zły pomysł,
- zasadach informowania o wideodozorze.
Artykuł ukazał się w "Systemach Alarmowych" nr 2 (marzec - kwiecień) 2012.
|
Podyskutuj na forum. (odpowiedzi: 0)
Karta Demokratycznego Zastosowania Monitoringu Wizyjnego - pełny tekst
Karta Demokratycznego Zastosowania Monitoringu Wizyjnego to europejski kodeks dobrych praktyk dla systemów CCTV.
Karta została opracowana z inicjatywy European Forum for Urban Security (EFUS), które zrzesza 300 miast i ekspertów z Europy zajmujących się bezpieczeństwem. EFUS jest wspierany przez Radę Europy.
Akademia Monitoringu Wizyjnego rekomenduje stosowanie Karty, ponieważ jest kompletnym zbiorem standardów, w języku polskim, które zapewniają skuteczne działanie systemu monitoringu wizyjnego i ochronę prywatności obserwowanych osób.
Przy braku przepisów w polskim systemie prawnym, dla użytkowników publicznych i prywatnych systemów CCTV, Karta może być praktycznym przewodnikiem przy projektowaniu i codziennym użytkowaniu systemów monitoringu wizyjnego. Została napisana przystępnym językiem. Jej stosowanie nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
Akademia Monitoringu Wizyjnego zainicjowała tłumaczenie Karty Demokratycznego Zastosowania Monitoringu Wizyjnego na język polski Tłumaczenie zrealizowano we współpracy z Urzędem Miejskim w Sosnowcu, który jako pierwszy w Polsce i Europie Wschodniej przyjął Kartę. Przekładu dokonał Zespół Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych w Sosnowcu.
Artykuł opisujący Kartę, który ukazał się w "Gazecie Prawnej": "Są już standardy dla monitoringu"
Stanowisko końcowe uczestników konferencji "Miasto Monitorowane" w sprawie Karty: Stanowisko końcowe |
Podyskutuj na forum. (odpowiedzi: 0)
Podyskutuj na forum. (odpowiedzi: 0) |
|
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 następna > ostatnia >>
|
Strona 2 z 3 |